Cena
Producenci
Model silnika
Modele ciągników
Wysokość (mm)
Średnica (mm)
Temperatura otwarcia (°C)
Traktor.com.plS.C. Wojciech i Miłosz Początek Reviews with ekomi-pl.com

Termostaty

Termostat to kluczowy element układu chłodzenia w silniku spalinowym, który reguluje przepływ płynu chłodniczego, aby utrzymać silnik w odpowiednim zakresie temperatury pracy. Działa automatycznie, otwierając się i zamykając w zależności od temperatury płynu chłodniczego.

Jak działa termostat?

Stan zamknięty (zimny silnik):

  • Kiedy silnik jest zimny, termostat pozostaje zamknięty. Powoduje to, że płyn chłodniczy krąży wyłącznie wewnątrz silnika, z pominięciem chłodnicy.
  • Dzięki temu silnik szybciej osiąga temperaturę roboczą, co jest ważne dla jego wydajności i ochrony przed zużyciem.

Stan otwarty (gorący silnik):

  • Gdy silnik osiąga określoną temperaturę (zazwyczaj między 80°C a 95°C, zależnie od modelu pojazdu), termostat otwiera się. Umożliwia to przepływ płynu chłodniczego do chłodnicy, gdzie płyn jest chłodzony, zanim wróci do silnika.
  • Termostat otwiera się stopniowo, w miarę jak temperatura rośnie, aby zapewnić optymalny przepływ i chłodzenie.

Budowa termostatu:

Termostat zawiera element termoczuły, często w postaci kapsuły wypełnionej woskiem. Wosk rozszerza się pod wpływem ciepła, co powoduje otwarcie zaworu. Gdy temperatura spada, wosk się kurczy, a termostat zamyka się.

Znaczenie termostatu:

  • Optymalna temperatura pracy: Termostat pomaga utrzymać silnik w jego optymalnym zakresie temperatur, co zmniejsza zużycie paliwa i emisję spalin, a także zapobiega przegrzewaniu się silnika.
  • Ochrona silnika: Zbyt niska temperatura może powodować niedostateczne smarowanie silnika, a zbyt wysoka – uszkodzenia termiczne.