Cena
Producenci
więcej... mniej
Szerokość robocza (mm)
Traktor.com.plS.C. Wojciech i Miłosz Początek Reviews with ekomi-pl.com

Zawory silnikowe

Zawory silnikowe są kluczowymi elementami w układzie rozrządu silnika spalinowego, zarówno w silnikach benzynowych, jak i diesla. Ich główną funkcją jest kontrolowanie przepływu mieszanki paliwowo-powietrznej do komory spalania oraz usuwanie spalin po zakończeniu procesu spalania. W silnikach czterosuwowych, które są najczęściej spotykane w pojazdach, zawory pełnią niezwykle ważną rolę w cyklu pracy silnika.

Rodzaje zaworów silnikowych:

  • Zawory ssące: Odpowiadają za doprowadzanie mieszanki paliwowo-powietrznej (w silnikach benzynowych) lub powietrza (w silnikach diesla) do komory spalania. Zazwyczaj są większe niż zawory wydechowe, aby umożliwić większy przepływ mieszanki do komory spalania.
  • Zawory wydechowe: Umożliwiają wydostawanie się spalin z komory spalania po zakończeniu procesu spalania. Są mniejsze niż zawory ssące i wykonane z bardziej odpornego na wysoką temperaturę materiału, ze względu na wysokie temperatury spalin.

Budowa zaworów silnikowych:

  • Trzonek zaworu: Długa, smukła część, która przesuwa się w prowadnicy zaworu. Musi być precyzyjnie wykonany, aby zapewnić szczelność i minimalne tarcie.
  • Głowica zaworu: Szersza część, która zamyka lub otwiera otwór w głowicy cylindra. Zawiera powierzchnię przylgnie, która zapewnia szczelne zamknięcie zaworu.
  • Talerz zaworu: Część głowicy zaworu, która przylega do gniazda zaworu w głowicy cylindra. Jest odpowiedzialna za uszczelnienie komory spalania podczas cyklu pracy silnika.