120,00 zł
Wyświetlanie 1-12 z 1775 elementów
339,00 zł
339,00 zł
109,00 zł
55,00 zł
85,00 zł
729,00 zł
240,00 zł
179,00 zł
550,00 zł
380,00 zł
299,00 zł
-20,00 zł
279,00 zł
Układ napędowy
Układ napędowy ciągnika, znany również jako układ przeniesienia napędu, jest kluczowym elementem maszyny rolniczej, który przekazuje moc z silnika na koła napędowe, umożliwiając poruszanie się ciągnika. Składa się on z kilku podstawowych komponentów, które współpracują ze sobą, aby zapewnić efektywną i niezawodną pracę. Oto główne elementy układu napędowego ciągnika:
- Silnik: Jest to źródło mocy, które generuje energię mechaniczną niezbędną do napędzania ciągnika. Silniki ciągników są zwykle wysokoprężne, co zapewnia dużą moc i moment obrotowy.
- Skrzynia biegów: Przekładnia, która zmienia prędkość obrotową i moment obrotowy przekazywany z silnika na koła. Skrzynie biegów mogą być manualne, automatyczne lub półautomatyczne, a także mogą mieć różne ilości biegów, aby dostosować prędkość i moc do różnych warunków pracy.
- Sprzęgło: Element łączący i rozłączający silnik od skrzyni biegów, umożliwiający płynne ruszanie, zmianę biegów oraz zatrzymanie ciągnika bez wyłączania silnika.
- Wał napędowy: Przenosi moment obrotowy z silnika (lub skrzyni biegów) na most napędowy.
- Most napędowy: Element, który rozdziela moment obrotowy na poszczególne koła napędowe. Zawiera mechanizmy różnicowe, które umożliwiają kołom obracanie się z różnymi prędkościami, co jest niezbędne podczas skręcania.
- Wały przegubowe i przekładnie kątowe: W układach napędowych z napędem na wszystkie koła (4x4), przenoszą moc na przednią oś.
- Mechanizmy różnicowe: Pozwalają na różnicowanie prędkości obrotowych kół osi napędowej, co jest szczególnie ważne podczas skręcania, aby uniknąć poślizgu i zużycia opon.
- Półosie: Elementy przenoszące moment obrotowy z mechanizmu różnicowego na koła.
- Koła napędowe: Ostateczny element układu napędowego, który kontaktuje się z podłożem i przekazuje na nie siłę napędową.
Układ napędowy ciągnika musi być solidny i niezawodny, aby sprostać wymaganiom pracy w różnych warunkach terenowych i przy różnorodnych zadaniach rolniczych. Dbałość o odpowiednie smarowanie, regularne przeglądy techniczne i konserwacja tych elementów jest kluczowa dla zapewnienia długiej żywotności i wydajności ciągnika.