Cena
Producenci
więcej... mniej
Szerokość robocza (mm)
Traktor.com.plS.C. Wojciech i Miłosz Początek Reviews with ekomi-pl.com

Pedały i dźwignie

Pedał gazu

Pedał gazu to element znajdujący się wewnątrz pojazdu, który umożliwia kierowcy kontrolowanie ilości paliwa dostarczanego do silnika poprzez regulację otwarcia przepustnicy. Jest to jeden z podstawowych elementów układu sterowania gazem, który pozwala na zmianę prędkości obrotowej silnika i kontrolowanie przyspieszenia pojazdu.

Budowa pedału gazu:

  • Pedał - to część, którą kierowca naciska stopą. Zazwyczaj znajduje się z prawej strony od pedału hamulca (w pojazdach z układem kierowniczym po lewej stronie).
  • Przepustnica - jest to zawór lub mechanizm regulujący przepływ powietrza i paliwa do silnika. Pedał gazu poprzez linkę lub cięgno jest połączony z przepustnicą, umożliwiając jego otwieranie i zamykanie.
  • Linka/cięgno gazu - elastyczny przewód lub metalowy drut, który jest połączony z pedałem gazu z jednej strony i z przepustnicą lub mechanizmem sterującym w gaźniku lub wtryskiwaczu paliwa z drugiej strony. Linka/cięgno gazu przenosi ruch nacisku pedału gazu na przepustnicę, regulując tym samym ilość paliwa dostarczanego do silnika.

Jak działa pedał gazu?

Kiedy kierowca naciska pedał gazu stopą, linka lub cięgno gazu jest naciągane lub przesuwane, co powoduje otwarcie przepustnicy. Otwarcie przepustnicy zwiększa dopływ powietrza do silnika i jednocześnie reguluje ilość paliwa, które jest dostarczane do mieszanki paliwowo-powietrznej. To z kolei zwiększa moc silnika i umożliwia pojazdowi przyspieszenie.

Dźwignia zmiany biegów

Dźwignia zmiany biegów jest kluczowym elementem w pojazdach wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Umożliwia ona kierowcy wybór odpowiedniego biegu w zależności od warunków drogowych i potrzeb jazdy. Dźwignia ta pozwala na kontrolowanie mechanizmu zmiany przełożeń w skrzyni biegów, co jest niezbędne do efektywnego poruszania się pojazdem.

Dźwignia zmiany napędu 

Dźwignia zmiany napędu, to element stosowany w pojazdach z napędem na wszystkie koła (AWD) lub z systemem przełączania trybu napędu. Pozwala ona kierowcy wybierać różne tryby napędu w zależności od warunków drogowych, terenu lub preferencji.