86,46 zł
Wyświetlanie 1-6 z 6 elementów
98,63 zł
64,40 zł
80,00 zł
95,00 zł
99,00 zł
Zbiorniczki wyrównawcze
Zbiorniczki wyrównawcze pełnią kluczową rolę w układzie chłodzenia. Są to specjalne pojemniki, które zapewniają wyrównanie ciśnienia oraz odpowiedni poziom płynu chłodzącego w silniku ciągnika. W przypadku nagrzewania się silnika, płyn chłodzący rozszerza się, co zwiększa jego objętość. Zbiorniczek wyrównawczy zbiera nadmiar płynu, zapobiegając jego wyciekowi, a gdy silnik się schładza i płyn kurczy, płyn jest z powrotem zasysany do układu.
Funkcje zbiorniczka wyrównawczego:
- Ochrona przed przegrzaniem – Zbiorniczek przechowuje nadmiar płynu, gdy układ chłodzenia jest pod ciśnieniem, zapobiegając jego wyciekom, które mogłyby prowadzić do przegrzania silnika.
- Utrzymanie ciśnienia w układzie – Umożliwia pracę układu chłodzenia pod odpowiednim ciśnieniem, co poprawia efektywność chłodzenia silnika.
- Zapobieganie zapowietrzeniu – Prawidłowo działający zbiorniczek wyrównawczy pozwala uniknąć gromadzenia się powietrza w układzie chłodzenia, co mogłoby osłabić jego wydajność.
- Monitorowanie poziomu płynu – Zbiorniczki są przezroczyste lub mają wskaźniki, które pozwalają łatwo sprawdzić poziom płynu chłodzącego.
Kluczowe elementy:
- Materiał: Zbiorniczki są najczęściej wykonane z odpornego na wysoką temperaturę tworzywa sztucznego, choć zdarzają się też metalowe.
- Pokrywa z zaworem: Zbiorniczki mają pokrywy wyposażone w zawory ciśnieniowe, które zapobiegają uszkodzeniom układu chłodzenia w wyniku nadmiernego ciśnienia.
- Węże połączeniowe: Prowadzą płyn między zbiorniczkiem a resztą układu chłodzenia (chłodnicą i silnikiem).
Objawy uszkodzonego zbiorniczka wyrównawczego:
- Wycieki płynu chłodzącego.
- Spadek poziomu płynu w zbiorniczku bez widocznych wycieków.
- Przegrzewanie się silnika – mogą to być pierwsze objawy, że zbiorniczek nie działa poprawnie.
- Widoczne pęknięcia lub zniszczenie pokrywy.
Wymiana zbiorniczka wyrównawczego:
Zbiorniczki wyrównawcze są dość proste do wymiany. Należy spuścić płyn chłodzący, odłączyć węże i złącza, a następnie zamontować nowy zbiorniczek, po czym ponownie uzupełnić płyn chłodzący.