Wał korbowy
Wał korbowy to podstawowy element silnika, który stanowi o jego poprawnym działaniu. Układ tłokowo - korbowy ma za zadanie zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy, a proces ten nazywamy uzyskaniem momentu obrotowego. Uruchomienie wału korbowego powoduje nacisk spalin na dno tłoka, dzięki czemu zostaje on wypchnięty, a proces ten wprawia w ruch cały mechanizm.
W skład wału korbowego wchodzi kilka podstawowych elementów:
- czopy główne
- czopy korbowe
- przeciwciężar
- tarcza koła zamachowego
- ramię wykorbienia łączące czopy
Wał korbowy powinien wykazywać wysoką trwałość, ponieważ narażony jest na działanie różnorakich sił: nacisk, skręcanie, zgniatanie czy rozciąganie. Nie bez znaczenia jest również materiał z jakiego wykonuje się wały korbowe, powinien być wytrzymały i odporny na ciągłe drgania bo to właśnie ten element odpowiada za sztywność silnika, a co się z tym wiąże jego prawidłową pracę. Materiałem najczęściej używanym do produkcji wałów korbowych jest żeliwo oraz kuta stal, przy czym należy zaznaczyć iż wały kute są znacznie mocniejsze od odlewanych.
Wały korbowe dostępne na rynku mogą różnić się długością oraz nieznacznie kształtem. Przy doborze odpowiedniego wału korbowego szczególne znaczenie ma ilość cylindrów silnika oraz kolejność zapłonu.
Do uszkodzenia wału korbowego dochodzi najczęściej poprzez:
- brak odpowiedniego smarowania
- niewłaściwy montaż
- niewłaściwie działający czujnik wału korbowego
Prawidłowa praca wału korbowego to także prawidłowa praca silnika, dlatego tak ważne jest okresowe sprawdzanie sprawności tego elementu. Unikniemy w ten sposób bardzo poważnych awarii a co się z tym wiąże bardzo kosztownych napraw.